Tungsteenia tötteröön

Pitkän kantaman tungsten-18 -patruunan lataaminen itse

Haulikko on lähimatkojen ase: lyijyn korvaava rauta tehoaa vain lähietäisyyksiltä, eikä lyijykään kovin kauas kanna. Volfram, eli kansainvälisittäin tungsten on lyijyä raskaampi alkuaine, jota löytyy luonnon lisäksi myös kaupan hyllyltä puristettuna haulikonpatruunaan istuviksi papanoiksi. Volframipatruuna pidentää tehollisen ampumamatkan yli puoleensataan metriin. Nyt ladataan tälläinen ihmepatruuna itse.

Koska tässä touhussa sähläämisessä voi olla vakavat seuraukset, en ota vastuuta sinun tekemisistäsi, tämän tekstin tai latausreseptin todenpitävyydestä tai mistään muustakaan. Lataa paukkusi selvin päin ja käytä suojalaseja.

Alkuperäinen resepti on Nordhunterin kehittelemä ja sen tiedot ovat sellaiset kuin ne tämän artikkelin julkaisuhetkellä (maaliskuu 2017) on esitetty. Reseptejä voidaan päivitellä aika-ajoin, joten originaali kannattaa tarkistaa ennen lataushommiin lähtemistä.

Kaukokantoinen mylariin kääritty tungsten-latinki

Tässä reseptissä rakennettavat, raskailla hauleilla ladatut patruunat ovat varmasti monelle itselataajalle se perimmäinen syy haulikonpatruunoiden pakertamiseen. Reseptin paukku sortaa niin hanhia, repolaisia kuin kauriitakin. Painavalla Tungsten-18 volframihaulilla täytetty kokonaisuus toimii taatusti pitkilläkin matkoilla.

Tässä näpsäkässä reseptissä patruunat tuotetaan sarjatuotannon sijaan yksittäin. Jokainen ruuti- ja volframisatsi punnitaan ruutivaa’alla ja latausprässiä käytetään ainoastaan välitulpan asentamiseen ja patruunan stuukkaamiseen. Puhutaan siis aidosta artesaanityöstä, jossa jokainen paukku on rakennettu isolta osin käsin, ajatuksella ja ammattitaidolla sellon soidessa taustalla ja juhlamokan höyrytessä kupissa.

Ainesosat

Lisäksi tarvitset ruutivaa’an ja latausprässin.

Vaiheet

1. Aseta tyhjä, nallitettu hylsy ruutivaa’alle, kalibroi se ja annostele patruunan pohjalle oikea määrä ruutia.

Ruudin annostelu on tarkkaa puuhaa, mutta hyvä vaaka nopeuttaa työskentelyä

Ruudin annostelu on tarkkaa puuhaa, mutta hyvä vaaka nopeuttaa työskentelyä

2. Leikkaa 21 mm huopatulpasta parin millin siivu pois ja laita se syrjään myöhempää käyttöä varten

Huopatulpasta leikataan ohut siivu talteen myöhempää käyttöä varten

Huopatulpasta leikataan ohut siivu talteen myöhempää käyttöä varten

3. Kierrä mylar-kalvo nyt 19mm huopatulpan ympärille ja työnnä koko komeus TPS preslit välitulpan sisään pitäen kiinni huopatulpasta ja saattaen sen kuvien mukaisesti kupin sisään. Huopatulpan työntäminen haulikupin perälle kannattaa tehdä latausprässillä vasta haulikupin hylsyynasentamisen yhteydessä. Näin lopputuloksesta tulee siistimpi eikä preslit-välitulppa aukea asennuksessa koska hylsyn seinämät tukevat sitä.

4. Vasta rakennettu kuppipaketti työnnetään hylsyn sisään latausprässillä. Samalla prässin mäntä työntää huopatulpan haulikupin perälle ilman, että TPS preslit-haulikuppi aukeaa.

GIF Välitulppa on helpointa painaa hylsyyn prässillä

5. Laita puolivalmis patruuna vaa’an päälle, nollaa se ja annostele voilfram-haulit kupin sisään. Koska volfram on kallista, on vakaa käsi valttia eikä tungsten jyviä kannata roiskia ympäri lattiaa.

6. Lopuksi kaivetaan se toisessa vaiheessa leikattu parimillinen huopatulpan palanen ja asetetaan se muovikupin sisään niin, että huopatulpanpala on kokonaan muovikupin sisällä.Yhdessä Thin Mylar -kalvon kanssa paketti pysyy hyvin kasassa pidemmälläkin matkalla eikä kova volframi raavi piipun seinämiä.

Sulkemista vaille valmiina. Huopatulppa on asetettu kokonaan TPS preslit -välitulpan sisään.

Sulkemista vaille valmiina. Huopatulppa on asetettu kokonaan TPS preslit -välitulpan sisään.

7. Lopuksi patruuna stuukataan normaalisti.

Tungstenin korkean hinnan takia näitä patruunoita kannattaa säästellä niihin erikoistilanteisiin, jossa on pakko kurkottaa kertaluokkaa pidemmälle tai vaaditaan ekstratehoa. Pari paukkua taskun pohjalla sorsajahdissa helpottaa tilannetta kummasti kun kanadanhanhiparvi kaartaa paikalle eikä isompaa rautamurkulaa ole sattunut mukaan.

Itse ladatut haulikonpatruunat kannattaa säilyttää selkeästi merkittyinä

Itse ladatut haulikonpatruunat kannattaa säilyttää selkeästi merkittyinä

Yksi vastaus artikkeliin “Pitkän kantaman tungsten-18 -patruunan lataaminen itse

  1. Päivitysilmoitus: Rullastuukkaus, eli haulikon patruunan lataaminen ilman prässiä - Metsälle

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*