Rullasuljetut haulikon patruunat

Rullastuukkaus, eli haulikon patruunan lataaminen ilman prässiä

Kiinnostaako haulikon patruunoiden lataus, mutta latauspuristin vie liikaa tilaa? Vaustauksesi voi olla rullastuukkaus. Latausprässin voi korvata pienellä, porakoneeseen kiinnitettävällä rullasulkimella. Käsin rakennetut rullastuukatut patruunat syntyvät prässättyjä kollegoitaan hitaammin, joten menetelmä sopii parhaiten pienien patruunamäärien tekemiseen.

Tähtisuljettuun haulikon patruunaan verrattuna rullasuljennassa on muutama etu: rullastuukkaus mitoittuu aina oikein patruunan sisuskalujen mukaan, suljentamenetelmä vaatii vähemmän hylsymateriaalia ja on tähtistuukkausta vesitiiviimpi (olettaen ettei pahvinen päätylappu vety läpi). Historiallisesti tähtistuukkaus yleistyi teollisen patruunavalmistuksen myötä, sillä prosessi on koneistettavissa helpommin ja rullastuukatun patruunan valmistaminen vaatii yhden lisäkomponentin: pahvisen tai muovisen päätylapun.

Haulikon patruunoiden käsinlataaminen prässittömästi soveltuu mielestäni parhaiten erikoispatruunoiden tekemiseen pienissä erissä, sillä ilman latauspuristinta tehtynä vaiheet vievät huomattavasti enemmän aikaa. Suurella volyymillä paukuteltavat rata- tai sorsapaukut syntyvät edelleen parhaiten puristamalla. Rullastuukaamalla syntyvät myös haulikon täyteiset.

Roll-your-own rullastuukattu tungsten-18 patruuna

Tämä resepti on rullastuukkaukselle muokattu versio aiemmin julkaisemastani Nordhunterin kehittämästä pitkän kantaman tungsten-18 volframihaulireseptistä. Pääainesosien, ruudin ja haulien määrät ovat siis samat, mutta tavaran paketointi tehdään hieman eri tavalla.

Ainesosat

Tässä valmistustavassa prässi korvataan miestyöllä. Välitulpan kasaamiseen ja työntämiseen hylsyyn tarvitset tukevan kapulan. Itse käytin suurta L-mallista kuusiokoloavainta, ergonomian kannalta parempi olisi T-kahvallinen malli.

Patruunan sulkemista varten tarvitset rullasulkimen (itse käytin Ballistics Productsin suljinta). Sulkemisoperaatiota voi helpottaa merkittävästi käyttämällä hylsyn rullausalustaa. Varsinkin painavan porakoneen kanssa operoidessa rullausalustan käytön hyödyt tulevat esille. Lisäksi tarvitset ruutivaa’an, digitaalisen vaa’an hankkiminen helpottaa elämää ja nopeuttaa lataamista.

Haulikon patruunan rullasuljentaan tarvittavat työkalut

Haulikon patruunan rullasuljentaan tarvittavat työkalut

Vaiheet

1. Aseta tyhjä, nallitettu hylsy ruutivaa’alle, kalibroi se ja annostele patruunan pohjalle oikea määrä ruutia.

Ruudin mittaaminen ruutivaa'alla

Tässä reseptissä oikea ruutimäärä on 1.8g tai vähän alle.

 

2. Seuraavaksi valmistellaan välitulppa. Muovisen välitulpan sisään asennetaan ohueen mylar-kalvoon kääritty huopatulppa täytteeksi. Poiketen tähtistuukkauksesta, tässä reseptin versiossa huopatulppaa ei tarvitse leikata, koska haulitilavuus on oikea ja rullastuukkauksessa käytetään päätylappua. Painaessasi huopatulppaa välitulpan sisälle, purista toisella kädelläsi välitulppaa, jotta se pysyy kasassa eikä repsahda auki.


3. Kun huopa mylarkääreineen on muovitulpan sisällä, leikataan ylimääräinen mylari muovitulpan reunan tasalle

Ylimaaraisen mylar-kalvon leikkaaminen

Ylimääräinen mylar-kalvo leikataan pois

4. Valmis välitulppa työnnetään hylsyn sisään esimerkiksi kuusiokoloavaimella. Kohtuutonta voimaa ei vaadita. Mitä hitaammin tulpan painaa, sitä vähemmän hylsyn sisään pakkautunut ilma hangoittelee vastaan.

Valitulpan painaminen hylsyyn

Välitulppa painetaan haulikon hylsyn sisään työkalulla

5. Kun välitulppa on paikallaan, aseta hylsy vaa’alle ja nollaa se. Seuraavaksi kaadetaan tungsten-18 haulit välitulpan sisään. Jos mitoitus on kohdallaan pitäisi reseptin mukaisen määrän olla jotakuinkin haulikunpin yläreunan tasalla.

Tungsten-haulit piri pinnassa

Oikein mitoitettuna haulit täyttävät haulikupin kokonaan

 

6. Työnnä päätylappu hylsyn sisään välitulppaan asti

Haulikonpatruunan paatylapun asettaminen

Haulikonpatruunan paatylapun asettaminen

7. Aseta hylsy rullausalustaan ja kiristä se paikalleen. Itse en ole kiinnittänyt alustaa  pöytään, vaan pidän siitä kiinni toisella kädellä stuukatessani patruunan käsiporalla. Ennen sulkemista, sipaise kevyesti öljyä joko hylsyn ulkoreunaan tai stuukkaustyökalun uraan. Liika öljyllä läträäminen on myrkkyä ruudille ja pilaa patruunan.

8. Rullasuljennassa poran kierrosluku kannattaa asettaa hitaalle tai keskinopeudelle. Tarkoitus on lämmittää hylsyn reuna työkalun luomalla kitkalla ja antaa sen taittua sisäänpäin sulkien patruunan suun tiiviisti. Voimaa ei tarvitse käyttää paljon, kannattaa keskittyä pitämään pora suorassa parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi.

Kun stuukki on päätylapussa asti, nosta pora välittömästi irti hylsystä (muuten jäljestä tulee repaleinen) ja tarkista tulokset. Mikäli lopetettuasi huomaat, että sulku jää vajaaksi, eli päätylappu on irti hylsykupista, voit huoletta jatkaa sulkemisoperaatiota.

Haulikon hylsyn rullastuukkaus porakoneella

Rullastuukkaus. Parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi pora on syytä pitää vaakasuorassa ja kierrosluvut kurissa

Alla Ballistics Productsin esittelyvideo omasta rullastuukkaristaan havainnollistamaan stuukkausoperaatiota.

9. Lopputuloksena pitäisi olla tiiviisti suljettu tasareunainen patruuna. Koska tämä on taitolaji ja harjoittelu tekee mestarin, näkyy omissani vielä ”käsityön jälki”.

Valmis rullasuljettu haulikon patruuna

Valmis rullastuukattu haulikon patruuna

Pahvisella päätylapulla suljetun patruunan sisältö on helppo merkitä kirjoittamalla tussilla tussilla päätylappuun haulimateriaali- ja määrä. Itse testasin joutessani kuvallisten päätylappujen tekemistä. Tässä kannattaa huomioida, että mitä ohuempi päätylappu on, sitä vähemmän se vaikuttaa haulilastin hajontaan, eli lappuja ei kannata askarrella aaltopahvista.

Koristellut haulikon patruunan päätylaput

Koristellut haulikon patruunan päätylaput

Rullastuukkaamalla rakentuvat myös haulikon täyteiset. Niiden tekoa ja testausta pyrin tekemään seuraavissa artikkeleissa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*